Navigace

Frisör Klier v ČR

Frisör Klier v ČR

Kozmetické salóny Klier: Od ceruzky a papiera k digitálnemu cloudovému riešeniu
Rozhovor: O tom ako zrýchliť procesy vo firme o 50% a získať dáta pre ďalšie rozhodovanie.

Spoločnosť Klier patrí medzi svetovú sieť kaderníckych salónov. Medzi jej zákazníkov patria muži aj ženy. Ich salóny nájdeme po celej Českej republike predovšetkým vo veľkých nákupných centrách av rušných uliciach. V roku 2016 odhodili ceruzku a papier a digitalizovali všetky možné procesy. Po 5 rokoch iPodniku sme sa stretli a porozprávali sa o ich skúsenostiach a prínosoch digitalizácie. Na naše otázky odpovedali David Lanča, riaditeľ spoločnosti a Lucie Dohnalová (hlavný účtovník) zo spoločnosti FRISÖR KLIER správny s.r.o.

Predstavíte nám spoločnosť Klier?

Sieť kaderníckych salónov Klier patrí k najväčším na svete. Bola založená v Nemecku v roku 1948 a má tak svoju veľkú históriu a tradíciu. Na slovenskom trhu pôsobí od roku 1997. Aktuálne má v Českej republike 43 pobočiek. To je menej ako pred pár rokmi, ale tieto zmeny vedú k posilneniu zavedených pobočiek a 100% pokrytiu služieb v každom salóne. A to pri udržaní maximálnej kvality služieb.

Samozrejme v tom zohráva úlohu aj situácia na trhu s pracovnou silou, kedy vyučení kaderníci v brandži nezostávajú a počet absolventov odboru kaderník/ce tiež výrazne klesol.

Aká je vaša klientela čiže váš typický zákazník?

Možno budete prekvapení, ale našu klientelu zo 75% tvoria muži. Je to možno našou stratégiou mať salóny bez objednania. Muži sú v tomto segmente viac impulzívni. Potrebujú ostrihať či iné služby a vyrážajú do salónu. Navyše im vyhovuje, že naše salóny sú na tých najdostupnejších miestach. Pred Covidom obchodné centrá vygenerovali mnohokrát aj viac zákazníkov, než sme schopní boli obslúžiť.

Takže Covid 19 zmenil trh?

Áno. Mohli by sme rozdeliť obdobie pred Covidom a po Covide. Aktuálna doba po nás vyžaduje byť oveľa aktívnejšia v marketingu než kedykoľvek predtým. Či už sa jedná o online alebo off-line marketing. Dôvod je prostý. Pohľad na obchodné centrá sa výrazne zmenil as tým aj ich návštevnosť. Som rád, že sme však pripravení na túto zmenu aj vďaka moderným cloudovým technológiám.

Konkrétne nám digitalizácia dát priniesla možnosť pozerať sa na potrebné a relevantné dáta, ktoré máme aj vďaka nášmu vernostnému klubu. Vďaka tomu môžeme analyzovať dáta (pomocou Power Bi) a pozerať sa na to, čo nám skutočne funguje, aké služby nám fungujú a aké privádzajú vyšší zisk.

Analýza dát nám umožňuje robiť správne rozhodnutia a posúvať tak firmu vpred.

Potreba mať systém v cloude prišla od českej pobočky alebo od nemeckej matky?

Začať využívať cloud prišlo od nás z Českej republiky. Všetky prípravy na modernizáciu a digitalizáciu procesov sme začali už v roku 2015. Dovtedy sme na našich salónoch boli úplne bez internetu a bez počítačov. Dnes to hodnotím tak, že sme tam pracovali ako v dobe praveku. V roku 2015 však prišiel zlom, kedy sme museli vykonať zmeny aj kvôli EET. Takže príprava na elektronickú evidenciu tržieb bol taký začiatok. A keď som sa do toho púšťali, tak sme chceli dostať maximum. Všeobecne by bolo škoda skončiť na pol cesty. Cloud bol ideálne riešenie.

Takže od roku 2016 máme všetky prevádzky v cloude. Navyše prechod na cloud prebehol v poriadku a hladko. Bola to pre nás veľká výzva, pretože sme nemali žiadne skúsenosti. Mali sme len potreby, ako bola digitalizácia procesov, zjednotenie účtovníctva, automatizácia procesov a získavanie prehľadov na rozhodovanie na základe dát.

Na celej premene pracoval veľký tím. Od manažmentu firmy, cez účtovníkov až po našich IT špecialistov. Vďaka diskusii s Petrom Pilinom sme si mohli niektoré veci uľahčiť, ujasniť a definovať naše potreby. Predovšetkým sme mali istotu, že celý systém bude fungovať na 100%. To istota bola úplne zásadná. To iPodnik naplnil a napĺňa dodnes do bodky.

V januári 2016 sme mali úplne nový systém, nový účtovný systém. Takže najväčšia práca bola z našej strany, keď bolo do systému potrebné naklikať jednotlivé položky, skladové zásoby apod.

Ako sa zmenila práca systém práce po zmene systému? Ako z pohľadu ľudí, ktorí pracujem na pobočke, tak aj ľudí ktorí pracujú na centrále. Či už sa jedná o účtovník alebo o manažment.

Na pobočkách to bola veľká zmena. Prešli sme zo systému „papier a ceruzka“ na systém, kedy v cloude majú uložené úplne, ale úplne všetko. Formuláre, účtovné dokumenty, dochádzky a iné. Takže enormne ubudlo papierovanie a prenos dát. Hneď ako na pobočke pracovník vyplní dokument, na centrále a účtovníci ho mali okamžite k dispozícii. Minimalizovala sa chybovosť a komunikácia s centrálou. Všetko toto odpadlo a celý proces práce sa tým zjednodušil a predovšetkým zrýchlil. To, čo sme robili týždne, dnes robíme dni. Pokiaľ to môžem kvantifikovať, tak sme na polovici času. To je obrovský posun v efektívnosti práce. A to len tým, že si zbytočne neposielame papiere poštou a zbytočne si nevoláme. Tým vzrástol aj podiel času práce, kedy generujeme zisk. A to nie je zanedbateľné.

„O 50 % sa nám znížila náročnosť na všetku prácu.“

Prečo cloud vyhral pred vlastným serverom?

Pre nás to bola jednoduchosť riešenia a ekonomická časť. Do tej totiž musíte zahrnúť mnoho vecí, ktoré na prvé dobré nie sú vidieť. Možno to bola aj pohodlnosť, že sme chceli systém, ktorý bude na 100% fungovať a my sa môžeme sústrediť na našu prácu. Naše prevádzky sú otvorené 7 dní v týždni a 12 hodín denne. Nie je možné, aby niečo nefungovalo. Pokiaľ máte IT špecialistu, takto znamená, že nemôže mať dovolenku. Čo je úplne nemožné. Takže logickým krokom je hosting s podporou 24/7. To všetko sa spojilo v spolupráci s iPodnikom.

Keď sa presunieme k analytike dát. Čo všetko pomocou Power bi sledujete?

Samozrejme, že sledujeme základné parametre okolo tržieb. V krátkodobom aj dlhodobom horizonte. Rozdeľujeme naše služby aj produkty na pánske, dámske aj detské kategórie. A pokračujeme hlbšie až k výkonom jednotlivých značiek, jednotlivých salónov i samotných kaderníkov. Dáta nám umožňujú sledovať náš výkon a rozhodovať sa bez emócií a hľadať príležitosti na zlepšenie.

To bolo obzvlášť v období čovidu, kedy sme museli niektoré salóny zavrieť. To bez dátovej analýzy sa dá veľmi ťažko. Umožní nám to aj definovať požiadavky na našich partnerov v obchodných centrách ohľadom nájmu, ktoré tvoria významnú časť našich nákladov.

Spomenuli ste navýšenie aktivít v oblasti marketingu. Akú úlohu v tom zohráva dátová analýza?

Samozrejme, že by bola škoda takú možnosť nevyužiť. Vďaka vyššie zmienenému môžeme cieliť na konkrétnu cieľovú skupinu zákazníkov a ponúknuť im relevantný produkt. Pri rozhodovaní, aké produkty a aké služby ponúknuť zákazníkom v našich marketingových kanáloch netápeme a neblúdame. Vďaka BI presne vieme, čo máme ponúknuť. A to ako regionálne, tak aj časovo. Zber dát je nutnosť.

Info: Strojovo preložené

TeamViewer Pre Windows Pre MAC

+420 222 300 800 info@ipodnik.sk

cs sk