Navigace

Najčastejšie pasce cloudových ponúk

Najčastejšie pasce cloudových ponúk

Vyberáte si nového poskytovateľa cloudu? Hľadáte pružnejšie riešenie pre svoje aplikácie? Chcete migrovať svoje servery do nového prostredia a už nenakupovať hardvér? Pokiaľ premýšľate nad týmito a inými otázkami, príde vám vhod vedieť, ako sú postavené ponuky cloudových služieb.

Vykonali sme vlastný prieskum poskytovateľov cloudových riešení v Českej republike a na Slovensku a našli sme celý rad nezrovnalostí. Tam, kde na webe hovoria, že sú najlacnejší, alebo to aspoň tak na oko vyzerá, často nehovoria celú pravdu.

Do akých pascí teda môžete spadnúť? Čo všetko cloudové ponuky neobsahujú, aby vás nalákali? Čo obvykle chýba? Pripravili sme pre vás prehľad, aby ste si vždy mohli vybrať tú správnu ponuku pre vás.

Na čo si dať pozor?

1. Dostatočný výpočtový výkon

Správne zvolený výpočtový výkon musí zahŕňať všetky vaše aplikácie, databázy a schopnosť cloudového riešenia pokryť prevádzku vašej firmy. Neprispôsobená ponuka, teda krabicová, bez toho, aby sa vás poskytovateľ spýtal na vaše ciele a potreby vás nakoniec môže stať oveľa viac, než je pôvodná cena.

2. Zle zvolené diskové polia

Úložisko dát je kľúčové pre rýchlosť vašich aplikácií. Často sa stáva, že cloudoví poskytovatelia využívajú lacné diskové polia, aby mohli zraziť cenu. Dávajte si pozor, aby vaša ponuka obsahovala vždy SSD diskové polia a nie HDD, čo sú staré obyčajné disky. Pri verejnom cloude je možné lepšie škálovať a nastaviť si IOPS (zjednodušene rýchlosť diskového poľa) presne pre typ spracovania dát – pre SQL servery si zvolíte vyšší IOPS a pre súbory, ktoré nepotrebujete často, môžete vziať lacnejšie disky.

3. Zálohovanie

Jeden týždeň záloh je málo. Zaistite, aby ponuka obsahovala aspoň 30 dní každodenných záloh a nechajte si spočítať, koľko by stál dlhodobý archív na objem dát, ktorý potrebujete udržiavať dlhú dobu, napríklad kvôli zákonným normám.

4. Technická podpora

Pokiaľ vidíte, že ponuka obsahuje podporu 5×8, tak je to lákavé, ale nestačí to. 5×8 znamená, že pomoc funguje iba v pracovných dňoch od ôsmej do piatej. Keď sa na vašich serveroch stane niečo, čo vyžaduje administračný zásah, budete musieť na riešenie čakať napríklad do budúceho dňa. Vyžadujte vždy plnohodnotnú technickú podporu 24/7, aby ste Vy aj vaši užívatelia mali vždy po ruke niekoho kto vám hneď pomôže.

5. Zabezpečenie

Vyžadujte vždy dôkazy vysokého zabezpečenia. Má poskytovateľ dátové centrum aspoň TIER III a zálohy dáva do fyzicky iného umiestnenia? Vie ponúknuť MFA (viacfaktorové overenie, podobne ako do banky) pre prístup k prostriedkom? Vie šifrovať vaše dáta tak, aby sa k nim nikto nedostal? Väčšina poskytovateľov, ktorí cloud v Česku/na Slovensku ponúkajú vám MFA neponúknu a to je veľká chyba. MFA eliminuje drvivú väčšinu útokov na vaše servery.

Prečo sa neoplatia lacné ponuky

Ponuka sľubujúca 500Kč/19-20€ za užívateľa sa môže zdať lákavá, ale skrýva za sebou nutnosť niekde šetriť. Typicky je to na nasledujúcich veciach:

1. Nízka úroveň obsluhy

Skutoční clouďáci sú drahí a preto firmy, ktoré ponúkajú na prvý pohľad lákavé ponuky, často siahnu po ľuďoch, ktorí vám nebudú schopní pomôcť, keď to budete potrebovať, pretože svojmu remeslu nerozumejú a nie sú školení. Koniec koncov aj IT je len remeslo a vedieť ho správne robiť je rehoľa.

2. Nevhodný hardware

Aby sa na službe ušetrilo a bola lacná, je najjednoduchšie kúpiť hardvér, ktorý sa rozkúskuje a má nízky výkon. Trpieť ale budete vy, zákazníci, pretože až po akceptácii zmluvy zistíte, aký pomalý server ste dostali.

Poskytovatelia tiež majú často slabé firewally, ktoré nevydržia útok zvonku a vaše dáta tak môžu byť v ohrození.

3. Majú to pod stolom

Doslova pod stolom. Žiadne dátové centrum, žiadne záruky výmeny hardvéru, keď sa niečo pokazí a tiež žiadne garancie doby obnovy služby po výpadku. Hardvér vždy musí byť umiestnený v dátovom centre a zálohy vykonávané do iného fyzického umiestnenia. To je minimum kvality pre akúkoľvek cloudovú službu. Optimálna je potom georedundancia, aj keď tá sa môže prejaviť vo vyšších nákladoch na vaše riešenie.

4. Nekorektné licencovanie

Používaním licencií, ktoré nie sú na daný účel vhodné, možno tiež ušetriť. Ale len dočasne – pri prípadnom audite na to doplatíte vy, ako zákazník a pokutu tiež budete platiť vy. Nechajte si vysvetliť, ako sú vaše servery licencované, záleží na tom.

Vždy majte záujem porovnať porovnateľné

Dve ponuky na cloud nemusia byť rovnaké. Napriek tomu ale môžu mať zhodné parametre, ktoré môžete porovnať. Majte záujem vedieť, koľko vás bude stáť celé riešenie vrátane slušného zálohovacieho plánu, garancia dostupnosti a nepretržitej technickej podpory, disaster recovery, archívnych priestorov a zabezpečenia.

Alebo zavolajte nám, radi s vami všetko preberieme. Vieme vám vybrať vhodné cloudové prostredie pre chod vašej firmy a dokážeme ho vybrať z viacerých cloudov. Kontaktujte nás tu Spolupracujte, komunikujte, zdieľajte. Bezpečne v cloude. – iPodnik cloud s.r.o.

TeamViewer Pre Windows Pre MAC

+420 222 300 800 info@ipodnik.sk

cs sk